Nieuws | Runningtherapie | Praktijk Kevenaar • fysiotherapie en orthopedische manuele therapie • Zundert
076 - 597 61 73

Runningtherapie

Voor wie is runningtherapie?

Runningtherapie is er voor mensen met diverse klachten, die om uiteenlopende redenen niet makkelijk op eigen kracht tot bewegen komen.

 

​​​Hoe werkt runningtherapie?

1. Het begin

Na aanmelding bij je runningtherapeut, Teun van Uffelen, breng je samen je startsituatie in kaart. Dit doe je o.a. door een kennismakingsgesprek, het invullen van een vragenlijst en het afleggen van een conditietest. Vervolgens maak je samen met de runningtherapeut een persoonlijk plan waarin staat welke doelen je wilt halen. Het is verstandig de eerste keer ook je sportschoenen mee te nemen om te kijken of ze geschikt zijn om mee hard te lopen.

2. De cursus

De eerste sessies loop je samen met je runningtherapeut. Daarnaast loop je zelf mininmaal 1x per week. Wanneer je de mogelijkheid hebt kun je samen lopen. Samen lopen is gezelliger en je kunt elkaar stimuleren en ervaringen uitwisselen. In principe duurt de cursus 10-12 weken en kom je een keer per week naar de therapie. Na 6 weken vindt een evaluatie plaats om je voortgang te bekijken en stel je samen met je runningtherapeut zonodig de persoonlijke doelen bij. De voortgang wordt bijgehouden in een hardlooplogboek.

3. De afronding

Aan het eind stel je samen vast welke vooruitgang is geboekt en of dit in overeenstemming is met je persoonlijke doelen. Na de cursus moet het mogelijk zijn om op eigen houtje hard te lopen. Soms kan het zinvol zijn de runningtherapie te verlengen. Natuurlijk kun je nog eens langskomen voor advies, een trainingsschema, een schouderklop of een paar herhalingslessen. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om aansluitend deel te nemen aan een speciale loopgroep onder begeleiding van Teun van Uffelen. 

Wanneer je last hebt van de volgende verschijnselen kan runningtherapie iets voor je zijn:

  • Depressie
  • Burn-out
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Stress
  • Slechte lichamelijke conditie door overgewicht
  • Lusteloosheid
  • Onbehagen
  • Slapeloosheid

 

De voordelen van runningtherapie zijn:

  • Het wordt rustiger in het hoofd.
  • Je ervaart een voldaan gevoel.
  • Je gaat beter slapen.
  • Je krijgt een betere conditie.
  • Je ervaart minder somberte of angst.
  • Je voelt meer levensvreugde. 
  • Je wordt actiever.