Oedeemfysiotherapie

Wat is oedeemfysiotherapie?

Oedeemfysiotherapie is een behandeling binnen fysiotherapie voor patiënten die last hebben van een oedeem of andere vochtophopingen in het lichaam. Een oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel, veroorzaakt door een verstoring in de aan- en afvoer van vocht. De vochtafdrijving wordt gereguleerd door het lymfestelsel, waaronder de lymfeklieren. Wanneer deze niet goed functioneren of defect zijn kan er een oedeem ontstaan. Klachten die als gevolg hiervan ontstaan zijn een zwaar gevoel, spanning of stuwing van de huid.

Ook kan er een pijnlijk of tintelend gevoel ontstaan op en rondom de plaats van het oedeem. In sommige gevallen neemt het lichaamsdeel zelfs in omvang toe. Een oedeem kan aangeboren zijn, maar ook ontstaan door overbelasting, na een operatie of door bloedvat problemen. Bij Praktijk Kevenaar hebben wij jarenlange ervaring in het behandelen van patiënten met oedeemfysiotherapie. Als u last heeft van een oedeem of andere vochtophopingen in uw lichaam is het aan te raden zo snel mogelijk een afspraak met ons te maken om zo van uw klachten af te komen.

Wanneer oedeemfysiotherapie?

Bij Praktijk Kevenaar Fysiotherapie zetten we oedeemfysiotherapie vaak in bij patiënten die last hebben van huidaandoeningen, een primair of secundair oedeem, (pijn)klachten ervaren aan hun inwendige organen, moeite hebben met bewegen, of vochtophopingen en zwellingen in het lichaam. Soms kunnen er klachten ontstaan als gevolg van sport, ongeval of operatie. Iedere klacht en iedere patiënt is anders. Daarom vinden wij het belangrijk om samen met u te kijken naar de beste behandeling die past bij uw klachten, medische achtergrond, leefstijl en dagelijkse activiteiten.

Nadat u een afspraak met een van onze oedeemfysiotherapeuten heeft gemaakt volgt er een intakegesprek, ook wel anamnese genoemd. Tijdens de anamnese probeert de fysiotherapeut middels een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek te achterhalen wat de ernst en oorzaak van uw klachten is. Op basis van uw intakegesprek wordt er samen met u een persoonlijk behandelplan opgesteld. Zo’n behandelplan omvat het aantal oedeemfysiotherapie behandelingen en eventuele andere therapievormen die vereist zijn om u zo snel mogelijk van uw klachten af te helpen. Hierbij kunt u denken aan manuele lymfedrainage, oefentherapie, taping, compressie en ademhalingstechnieken en het geven van advies en voorlichting.

Wordt uw oedeemfysiotherapie behandeling vergoed?

Praktijk Kevenaar Fysiotherapie heeft contracten en afspraken met bijna alle Nederlandse zorgverzekeraars, zoals VGZ, CZ en het Zilveren Kruis. In vrijwel alle gevallen wordt uw oedeemfysiotherapie behandeling volledig vergoed vanuit uw (aanvullende) zorgverzekering. Heeft u last van een oedeem, vochtophoping of andere oedeem gerelateerde klachten? Maak dan eenvoudig een afspraak via onze website of neem telefonisch contact met ons op.